Střižné nástroje patří ve strojírenství k důležitým výrobním prostředkům
Za socialismu se u nás vyráběly i speciální zařízení určená pro pracoviště řízení letového provozu na kontrolních letištních věžích. Šlo například o obslužné pulty pro práci letových dispečerů a této práci se v naší zemi věnovalo pracoviště Vývoje a výroby zabezpečovací letecké techniky, zkráceně VVZLT. Provoz se nacházel na pražském ruzyňském letišti v budově, která později v 90. letech připadla ředitelství Řízení letového provozu ČR. Na pracovišti VVZLT se nacházela zámečnická dílna, lakovna a dílna elektromechaniků, kteří do řídících pultů montovali složitá elektronická zařízení. Nejprve však museli zámečníci zhotovit kovové šasí a také jej zkompletovat a k tomu byly zapotřebí i montážní práce.
Montáže řídících pultů se neobešly bez šroubových spojů a různých podložek, které byly těmto pracovištím dodávány z jiných provozů v republice. A tam se také dobře uplatnily střižné nástroje. Pomocí střižných nástrojů bylo možno vyrábět i poměrně složité tvary distančních podložek, těsnění a dalších prvků zhotovených z ocelového nebo mosazného či hliníkového plechu, případně z plastických hmot.
Od té doby sice uplynula pěkná řádka let a dílna VVZLT již dávno neexistuje (byla zrušena již krátce po sametové revoluci), ovšem jednoduché či postupové střižné nástroje nachází uplatnění i dnes, a to nejen v letectví, ale i v automobilovém průmyslu nebo při výrobě domácích spotřebičů, sportovních potřeb, hraček, nářadí, elektroniky a dalšího spotřebního zboží. Vývojem a výrobou střižných nástrojů se dnes zabývá i společnost HRO TECHNOLOGY a.s. hro-tech.cz. Firma se kromě střižných nástrojů specializuje i na vstřikování termoplastů do tvarových forem, to znamená bere si na starost i poněkud odlišné strojírenské odvětví, které však v současné době patří k nejdůležitějším technickým oborům, které známe.