Díla, která mohou být i inspirací

Dalo by se říci, že umění vytvářet gobelíny je staré jako lidstvo samo. Dokazují to archeologické nálezy z dob dávno minulých. Tyto obrazy nám kromě krásy dávají ještě něco navíc. Bývá na nich zpodobněn nějaký děj události, na kterou by se jinak mohlo zapomenout. Nejznámější je v tomto směru takzvaná Tapisérie z Bayeux.

gobelín krajina

  • Jedná se o skutečně monumentální dílo, které je přes půl metru široké a bezmála sedmdesát metrů dlouhé.
    • Na tkanině je zobrazen děj, který předcházel normanské invazi do Anglie v druhé polovině jedenáctého století.
    • Na tapisérii jsou i latinské nápisy.
    • Vidět toto neuvěřitelné umělecké dílo můžete ve francouzském muzeu v Bayeux.

Je ale tak trochu paradoxní, že tato nejznámější tapisérie světa je vlastně výšivkou. Její historie je ale rozhodně pozoruhodná. Roku 1803 ji nechal odvézt do Paříže sám císař Napoleon, aby na ni hledal inspiraci při plánu útoku na Anglii.

  • Nakonec byl plán zrušen.
  • Že by na něho tak mocně zapůsobil nějaký výjev?

Nadčasové umění

I dnes se na tapisérie vytvářejí různé motivy. Vznikají především podle výtvarných návrhů profesionálních výtvarníků. Metody, které se při výrobě používaly dříve, však zůstaly stejné. Vždy se jedná o ruční výrobu a vždy je výsledkem jedinečné dílo, které ozvláštní a pozdvihne prostředí, ve kterém je instalováno.

  • Při ručním tkaní gobelínů středověkou technikou útkového rypsu na horizontálních nebo vertikálních stavech se dá technika vylepšit o takzvané melírování.
  • Materiál, který je používaný jako útek, je složený z více barevných nití.
    • Tím vznikají jemné barevné přechody.

tkaní
Výtvarné návrhy a designy jsou předlohou pro ruční tkaní hladkých kilimových koberců rypsovou technikou. Většinou tak vznikají díla na zakázku.

  • Ruční vázání koberců na vertikálních stavech bez mechanického přírazu je využíváno při vytváření jednodušších designů.